Επικοινωνήστε μαζί μας
211 715 1801

Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ

Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ

Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ Σε καταστάσεις ματαίωσης και άγχους ενισχύονται οι στοματικές-σαδιστικές και κανιβαλικες επιθυμίες, και τότε ο βρεφικός εαυτός αισθανεται να εχει αντιληφθεί τη θηλή και τον μαστό σε κομματάκια. Επομένως, μεσα στη φαντασίωση, εκτός απο τη διάζευξη ανάμεσα σε καλό και σε κακό μαστό, ο ματαιωτικός μαστός -ο οποιος στις στοματικές σαδιστικές φαντασιώσεις δέχεται επιθέσεις – γίνεται αισθητός ως κατακερματισμένος.

Ο ικανοποιητικός μαστός ο οποίος γίνεται αντιληπτός υπό την κυριαρχία της λίμπιντο απομύζησης, γίνεται αισθητός ως πλήρης. Αυτό το πρώτο εσωτερικό καλό αντικείμενο δρα ως εστιακό σημείο στο εγώ. Εξουδετερώνει τις διαδικασίες διχασμού και διασποράς, συμβάλλει στην συνεκτικότητα και στην απαρτίωση και παίζει έναν αποφασιστικό ρόλο στην οικοδόμηση του εγώ.

Με απλούστερα λόγια, στην αρχή της ζωής, ο μαστός αποκτά εξαιρετικά μεγάλη σημασία για το μωρό. Συνδέεται μαζί του, προσκολλάται σε αυτόν και εξαρτάται από αυτόν. Ταυτόχρονα ξεκινά να φαντασιώνεται ότι ο μαστός δίνει ή δεν δίνει. Που είναι και πραγματικό βέβαια. Κάποιες φορές δίνει κάποιες δεν είναι διαθέσιμος ή δεν μπορεί να δώσει. Όταν δεν είναι διαθέσιμος αυτό εκλαμβάνεται ως κακό, ως δυσφορικό, ως δυσάρεστο και επειδή η πείνα δεν αντέχεται, δημιουργείται η αίσθηση ότι κάτι κακό συμβαίνει μέσα. Οπότε ο μαστός είναι κακός. Αλλά επειδή ο μη δημιουργημένος ακόμα εαυτός του μωρού δεν είναι αυτόνομος αλλά είναι συγχωνευμένος, νιώθει ότι ο μαστός είναι το εγώ. Δηλαδή μωρό και μαστός είναι ένα. Οπότε όταν δεν δίνει ο μαστός αναπτύσσεται η αισθητική εικόνα πως κάτι κακό συμβαίνει μέσα στον εαυτό: μπορεί να είναι δηλητηρίαση, φωτιά, πόνος, ανακάτεμα, φόβος θανάτου, αφανισμός, κομμάτιασμα, κατακερματισμός, κτλ. Και όταν ο μαστός δίνει, τότε ανατρέπεται αυτή η τρομερή αγωνία και αντικαθίσταται από ευχάριστα συναισθήματα τα οποία αντιρροπούν την αίσθηση της “κολάσεως”. Αυτά προβάλλονται αργότερα έξω στον κόσμο, οπότε ότι δεν μπορεί να εξηγηθεί, προσμετράται ως καλό ή ως κακό. Όταν εξηγηθεί, μειώνεται και η δύναμη του καλού – κακού και καταλαβαίνει κανείς ότι όλα πράγματα έχουν δύο πλευρές. Το καλό όπως ειπώθηκε παραπάνω συμβάλλει στην συνεκτικότητα του εγώ αλλά στη θεραπεία για να γίνει αυτό θα πρέπει να περάσει ένα στρώμα ματαίωσης στον ασθενή. Οπότε το θεραπευτικό ραντεβού είναι 45 λεπτά για παράδειγμα. Εκεί ματαιώνεται κανείς όταν έχει ξεκινήσει να μιλάει για κάτι σημαντικό και πρέπει να σταματήσει τον εαυτό του. Άρα μέσα του κινητοποιούνται τα αισθήματα που έκρυβε για χρόνια και έχει τώρα την ευκαιρία να τα δει και να μην τα απωθήσει, να μην τα καταπιέσει.

Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ

Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ
Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ

Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ

Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ

 

*Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την έγγραφη άδεια του συγγραφέα

Δείτε επίσης: Το Ωκεάνιο Αίσθημα

Η διαδικασία της ψυχοθεραπείας απαιτεί δέσμευση, αφοσίωση και απευθύνεται μόνο σε όσους βλέπουν σοβαρά οτι χρειάζεται να αλλάξουν τη ζωή τους. Αν σκέφτεστε να ξεκινήσετε αυτό το ταξίδι, καλέστε με στο 211 71 51 801 για να κλείσετε ένα ραντεβού και να δούμε μαζί πώς μπορώ να σας βοηθήσω.

Μιχάλης Πατεράκης
Ψυχολόγος Ψυχοθεραπευτής
University of Indianapolis University of Middlesex
Καρνεάδου 37, Κολωνάκι
Δέχομαι κατόπιν ραντεβού
Τηλ: 211 7151 801
www.psychotherapy.net.gr
www.mixalispaterakis.gr

Ο Καλός Και Ο Κακός Μαστός Και Η Οικοδόμηση Του Εγώ

Αφήστε μια απάντηση

Για οποιοδήποτε θέμα σας απασχολεί καλέστε μας στο 211 715 1801
ή συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα:

Αποδέχομαι τη διαχείριση των δεδομένων μου από το psychotherapy.net.gr